18 Eylül 2011 Pazar

Victor Harbour - Güney Avustralya

Victor Harbour, Güney Avustralya'nın yarımadalarından biri olan Fleurieu Peninsula üzerine kurulmuş sevimli bir liman kasabası. Adelaide'in şehir merkezine uzaklığı yaklaşık 80 km. Yarım adanın en kalabalık nüfuslu bu kasabası, özellikle deniz ve sörf gibi yazlık turizm aktiveteleri ile ünlü olduğu kadar, doğa maceracılarını da kendine çekiyor. Bizim oraya gitme nedenimiz, işte bu maceralardan biriydi... Balina turu..

Southern Right Whales diye anılan balinalara ev sahipliği yapıyor Victor Harbour ve çevresi. Kış aylarında Antartik sularından bu kıyılara gelen balina sürüleri, burada yavruluyor ve ekim ayına kadar burada konaklıyorlarmış. Yani balina görebileceğimiz zamanlardayız ve bu bizim için görme fırsatını kaçıramayacağım bir macera.

Günübirlik turlardan birini seçiyoruz gitmek için. 1 saatlik bir yolculuk sonunda, muhteşem plajlar ve okyanus gözümünün önüne seriliveriyor. Vardığımızda küçük teknemiz bizi bekliyor. Tekne dediğime bakmayın, 10 kişilik küçücük bir bot. Rüzgardan ve okyanustan sıçrayacak sulardan korunmak için bize verilen yağmurluklar ve can yeleklerimizle, astronotlar gibi görünüyoruz. Artık gitmeye hazırız, teknemizde yerleşiyoruz.

Küçük tekne, kocaman dalgaların üzerinden hoplaya hoplaya geçerken kalbime heyecan basıyor. "Acaba görebilecek miyiz?" Kıyı boyunca, balina izlemeye gelmiş insanları da görüyoruz, ellerinde dürbünler onlar da balinaları bekliyor. Ben de kalbimdeki heyecanı bastırmaya çalışarak, yüzüme çarpan okyanus kokan rüzgarı içime çekerek anın tadını çıkarıyorum.

Yol boyunca, rehberimiz balinalar hakkında bilgi veriyor. Bu balinalar 1837'den 1860 ortalarına kadar öyle bir avlanmışlar ki, sayıları 200.000'lerden birkaç taneye kadar düşmüş. Kıyıya yakın sularda avlanan ve yavaş hareket eden balinalar olduğu için, avlanmak için "right" (doğru) balinalar olarak görüldüklerinden değişik bir isim olan "Right Whales" isimlerini de buradan almışlar. Sayıları ansızın o kadar azalmış ki, artık balina endüstrisi için yetmemeye başlamış böylece hayatta kalabilenler üremek ve beslenebilmek için daha güvenli sulara gitmeyi başarabilmişler.

Neyse ki artık koruma altındalar ve sayılarında artış gözlenmeye başlanmış. Tahmini olarak 7.000 civarında birey olduğu düşünülen bu balinalar, 1990'lardan beri Victor Harbour ve çevresine yeniden gelmeye başlamışlar. ve yeni bir kaynağın, "Balina İzleme" turizminin oluşmasını sağlamışlar. Balinaların rahatsız edilmemeleri için teknelerin balinaların yakınına gitmesi yasak ve büyük cezaları var.

Engin mavilikte nefeslerimizi tutarak beklediğimiz an nihayet sonuçlarını veriyor ve ilk su püskürtmelerin ardından, balinaları görebiliyoruz. Bulunduğumuz yerden bile çok uzaklar, ama gene de onların oradaki varlıklarını görmek ve izlemek muhteşem... Dakikalarca izliyoruz ve kendi adıma izlemeye doyamadığımı söyleyebilirim.

İkinci durağımız dönüş yolu üzerindeki kayalıklara yerleşmiş bir fok kolonisi. Onlara yaklaşıp daha yakından izleme fırsatı bulabiliyoruz. Tembel tembel kayalıklara uzanmış dinlenen bu foklar, "New Zealand Fur Seal" türüne aitlermiş.

Nasıl geçtiğini anlamadığımız tekne turumuzda zaman doluyor artık karaya dönüş vakti. Victor Harbour'da yapılacak diğer bir etkinlik de ana karaya bir köprü ile bağlanmış Granite Island'a yapılacak bir tur. Köprü üzerinden faytonlarla ada. Hatta şanslı iseniz, bu adada yaşayan ufak bir penguen türü olan Fairy Penguen'leri de görebilmek mümkün.

Ama biz tercihimizi, Victor Harbour'un merkezine gitmekten yana kullanıyoruz. Zira bugün, bu kasaba bir festivale evsahipliği yapıyor. "Rock'n'Roll" festival. Kurulmuş sahnelerde çalan Rock'n'Roll eşliğinde kostümleri ile dans eden insanlar. Ve her yere park etmiş, gıcır gıcır "eski" arabalar ile, bu kasaba bu gün, 60'lı yıllarını yeniden yaşıyor gibi... Biz de müziğe bırakıyoruz kendimizi...